preskoči na sadržaj
Vijesti

Web 2.0 alati


Podjela alata

Web 2.0 alati

Ne postoji općeprihvaćena definicija Weba 2.0. Radi se o frazi čiji su tvorci Tim O'Reilly i Dale Dougherty, dvojac koji je trebao smisliti naziv konferencije o razvoju web tehnologija. Fraza se počela koristiti 2004. godine i brzo je prihvaćena, a do danas je dobila vrlo široko značenje.

Mnogo je Web aplikacija koje objedinjuju karakteristike Weba 2.0. Radi se o uslugama nastalim kombinacijom internetskih tehnologija i standarda, a ne o tehnologijama samima. Jedan dio tih aplikacija se već koristi godinama, no dodaju im se nove mogućnosti koje često povezuju postojeće usluge.

U nastavku je navedena podjela Web 2.0 aplikacija za e-obrazovanje:

1. Alati za razmjenu medija

a. razmjena fotografija (eng. photo menagment and sharing) omogućuje pohranu, organizaciju i pregledavanje fotografija.

b. podcasting se odnosi na stvaranje i objavu audio sadržaja na Webu.
 
c. vlogging nudi mogućnost objave, pregledavanja, organiziranja i komentiranja video materijala.

2. Alati za komunikaciju kao osnovnu namjenu imaju razmjenu znanja i iskustava među korisnicima. Omogućuju socijalno umrežavanje (eng. social networking).

3. Alati za suradnju uz mogućnost razmjene ideja i znanja olakšavaju suradničke aktivnosti pri kojima korisnici rade zajedno kako bi ostvarili neki cilj.

4. Alati za kreativno učenje imaju cilj potaknuti aktivnost i kreativnost korisnika.

5. Alati za izradu materijala za učenje korisni su. osim za izradu, i za organiziranje materijala, integriranje različitih multimedijskih sadržaja i navigaciju među pripremljenim materijalima.

6. Zamjena standardnih desktop aplikacija odnosi se na web aplikacije koje svojim mogućnostima mogu zamijeniti tradicionalno korištene desktop aplikacije, a posebno se to odnosi na aplikacije za pisanje (office).

7. Sustavi za upravljanje učenjem (LMS) kojima bi se moglo pridodati nastavak 2.0 objedinjuju prethodno spomenute koncepte i tehnologije.

8. Alati za društvene knjiške oznake (eng. social bookmarking) koristi se za organiziranje i dijeljene omiljenih internetskih resursa, a jedan od ciljeva je i stvaranje zajedničkog mišljenja o internetskim stranicama.
 
9. Edukativne igrice različiti alati za izradu tzv.razrednih igri koje uključuju aktivno poznavanje gradiva da bi učesnik bio uključen u igru.
 
10. Alati koji objedinjuju više različitih skupina.
Pojedini alati navedeni kao primjeri mogli bi se klasificirati u više skupina, a mogućnosti njihovog uključivanja u obrazovni proces zapravo su neograničene i ovise o kreativnosti učenika i učitelja.
O velikom broju dostupnih alata i usluga 2.0 svjedoči stranica http://www.go2web20.net/ u okviru koje korisnici mogu pretraživati i pristupiti alatima, ali i predložiti nove aplikacije koje smatraju dobrima.
 
 

Primjena web 2.0 alata u osnovnoškolskom obrazovanju

Uvod

Razvojem interneta korisnicima su dostupne nove usluge i alati koji internet činesastavnim dijelom svakodnevnog života svakoga od nas. Internet je nezaobilazna sastavnicasvih ljudskih djelatnosti pa tako i obrazovanja. Korisnici interneta su svih dobnih skupina, ainternetom se sve češće koriste djeca koja tek započinju svoje formalno osnovnoškolskoobrazovanje. Internet mijenja navike, jezik i stil komuniciranja, način primanja, obrade i pohrane informacija, način učenja. Cijeli obrazovni sustav mora sustavno uvoditi promjenekako bi se novim generacijama prenosilo znanje i vještne na njima prihvatljiv način, putemsuvremenih tehnologija. Kako kaže Marc Prensky: današnji nastavnici moraju naučiti komunicirati na jeziku i stilom svojih učenika, a upravo ovo nam omogućavaju web 2.0 alatikoji učenje čine učenicima i njihovim učiteljima zanimljivim i kreativnim.

Web 2.0 alati

Web 2.0 alati predstavljaju novu generaciju i stupanj upotrebe interneta jer omogućujukorisniku da sam stvara i objavljuje različite sadržaje. To su društveni programski alati kojikorisnicima omogućavaju interakciju i razmjenu podataka te objavu i izmjenu internetskog idrugog digitalnog sadržaja pri čemu korisnik sam stvara svoje sadržaje. Oni omogućujusuradničko pisanje što znači da je skupini korisnika omogućena suradnja pri izradi iobjavljivanju na mreži. Podržavaju i suradničko učenje te na taj način mogu potaknuti učenikena veću razinu kreativnosti i stjecanje dodatnih IKT vještina. Zajedničke karakteristike web 2.0 alata su da su oni besplatni, stalno dostupni, nezahtjevaju nikakvu instalaciju na računalo niti imaju posebne zahtjeve prema korisnikovomračunalu. Jednostavni su za korištenje „običnim“ korisnicima i podrazumijevaju interakcijukorisnika i sadržaja te interakciju između korisnika.Cilj uvođenja web 2.0 alata u nastavu je ostvariti komunikaciju učitelja i učenika, teučenika međusobno posredstvom različitih medija, korištenje različitih tehnologija kako bi seučenici pripremili za rješavanje problema, prikupljanje, organiziranje i analizu podataka te zanjihovu sintezu u informacije, razumijevanje i kritičku ocjenu prikupljenih informacija,donošenje zaključaka na temelju prikupljenih informacija, timski rad pri rješavanju problema.Današnje generacije učenika odrastaju uz tehnologiju koja postaje integralni dio njihovaživota kroz računala, video igrice, video i audio tehniku, mobilne telefone i internet.Tehnologiju je nužno uvoditi u obrazovni sustav kako bi učenike motivirali za učenje, razvijalinjihove interese, olakšali im učenje i pripremili za cjeloživotno učenje.Obrazovne mogućnosti postat će neograničene, budući da će internetske veze visoke propusnosti postati sve pristupačnije, a cijena bežičnih uređaja koji će objedinjavati svemogućnosti osobnih računala će se smanjiti. Prijedlozi e-učenja nužni su za izradu konkretnih planova uvođenja e-učenja u našeobrazovne ustanove kako bi se utvrdio stav ustanove prema e-učenju, faze uvođenja i primijene,globalni ciljevi i u konačnici vrednovanje rezultata e-učenja.


Mindomo

Mindomo je online alat za izradu mentalnih mapa pomoću kojeg korisnici mogu kreirativlastite mentalne mape i dijeliti ih s drugim korisnicima. Mindomo je besplatan za korištenje ali je potrebna registracija na web sjedištu alata ili prijava pomoću korisničkih podataka za prijavuna Gmail, Yahoo ili Facebook.Osnovna usluga korištenja alata Mindomo je besplatna i ograničena je brojem mentalnihmapa koje korisnik može spremiti unutar online sustava dok se korištenje naprednijih usluganaplaćuje.Sučelje alata je vrlo jednostavno za korištenje. Prilikom kreiranja nove mentalne mapekorisnik dodjeljuje mapi ime, opis i ključne riječi te mentalnu mapu označava kao privatnu ili javno dostupnu za korištenje i uređivanje jednom ili više drugih korisnika. Uz osnovnemogućnosti uređivanja pojmova u mentalnoj mapi (font, veličina, boja, poravnavanje,uokvirivanje, grupiranje itd.) ovaj alat omogućava umetanje različitih simbola, slika, audio ivideo zapisa u mentalne mape i na taj način mentalne mape postaju vizualno privlačne,dinamične i interaktivne. Mentalne mape mogu se spremati unutar Mindomo alata ali i nakorisničko računalo u nekom od slikovnih formata.Mindomo se može koristiti u nastavi za lakše razumijevanje i pamćenje nekog gradiva iz bilo kojeg predmeta te organizaciju određenog znanja kako bi se riješio neki problem ili donijelaneka odluka. Jednostavnost sučelja i „povuci – spusti“ tehnika rada omogućuje korištenje ovogalata učenicima od 5. razreda osnovne škole.

  

Slika 1. Primjer mentalne mape izrađene u alatu Mindomo


 

Delicious

Delicious je jedan od vodećih web servisa za društveno označavanje. To jenehijerarhijski, klasifikacijski sustav u kojem korisnici mogu označavati poveznice na različiteweb stranice slobodno birajući ključne riječi. Za korištenje ovog servisa korisnik se moraregistrirati, a za registraciju je nužan Yahoo korisnički račun.Ovaj servis nudi pregledan popis najpopularnijih i najnovijih poveznica kao i popiseključnih riječi s desne strane prozora. Delicious nudi i mnogobrojne mogućnosti za stvaranje iuređivanje grupe korisnika s istim i sličnim interesima, pisanje blogova, elektroničku poštu itd.Kontakte s drugih društvenih mreža korisnici mogu na lak i jednostavan način uvesti na ovajservis, a omogućen je uvoz vlastitih oznaka s drugih servisa za društveno označavanje.Pozitivna strana društvenog označavanja je prije svega da služi kao online baza našihomiljenih poveznica, tako da joj mi možemo pristupiti u bilo kojem trenutku sa bilo kojegračunala spojenog na internet. Negativna strana je ta što svu klasifikaciju i označavanje u ovakvim sustavima radekorisnici, zbog toga te baze i opisi resursa nisu konzistentne niti potpuno točne. Velika većinakorisnika su potpuni laici što se tiče klasifikacije pojmova, a ne postoji propisan standardni setključnih riječi koji se mora koristiti.

 

 

Slika 2. Mreža korisnika

Društveno označavanje možemo koristiti u nastavi kao potporu učenju. Učenici se moguokupljati u grupe oko zajedničkih interesa, hobija i sl. pri tome gradeći svoju grupu korisnika, povezivajući se s drugim korisnicima i tako razvijati osjećaj zajedništva. Učenici mogu pomoćuovih servisa stvarati zbirke poveznica vezanih za određeno nastavno gradivo pri tomerazvijajući suradničko učenje.


 

Wiki

Wiki stranice su web stranice koje korisnici mogu na vrlo jednostavan i lak načinkreirati i uređivati iz svog web preglednika. Wiki stranice su odlične za rad na kojem surađujeveći broj korisnika jer svi mogu dodavati, uklanjati, mijenjati i objavljivati sadržaje. Ovaj alat je besplatan za korištenje, ali zahtjeva registraciju korisnika radi lakšeg praćenja rada korisnika.Wiki stranice koristili smo u nastavi stranih jezika. Učenici su dobili tekst na hrvatskom jeziku i objavili ga na wiki stranicama. Drugi tim učenika je zadanio tekst preveo na engleski jezik, a treći tražio i ispravljao greške. Četvrti tim učenika ispisivao je nove riječi u tekstu injihovo značenje. Na ovaj način svaki učenik tima je aktivno sudjelovao u rješavanju postavljenih zadataka i izradi wiki stranice te je razvijao suradničko učenje.


 

Gliffy

Gliffy je web 2.0 alat za izradu različitih dijagrama (dijagrama tijeka, tlocrta, Vennovih iorganizacijskih dijagrama, tehničkih crteža itd.). Ovaj alat je besplatan za korištenje, a zakreiranje dijagrama nije potrebna niti registracija. Registriranim korisnicima nudi se mogućnostspremanja privatnih ili javnih dijagrama i kolaboracija.Dijagrami se kreiraju tehnikom „povuci – spusti“, a mogu se primjenjivati različitistilovi dijagrama, uređivati i mijenjati izgled (ispuna, obrub, font i sl.) Korisnici svojedijagrame mogu ispisivati te spremati online ili na vlastito računalo u nekom od slikovnihformata, Gliffy XML formatu koji se kasnije može uređivati ili SVG formatu za uređivanje ualatu Visio. Gliffy svojim korisnicima nudi vrlo jednostavan i detaljan vodič za rad, upute,forum i sl.Gliffy se može koristiti u nastavi informatike za razvijanje logičkog i problemskogmišljenja, razvijanje algoritamskog pristupa rješavanju problema, a zbog jednostavnosti rada pogodan je za učenike od 5. razreda osnovne škole.

 

Slika 3. Primjer dijagrama tijeka izrađenog u alatu Gliffy


 

Glogster EDU

Glogster je alat koji omogućuje korisnicima stvaranje interaktivnih i multimedijalnih plakata ili glogova, idealan je za interaktivno učenje. Glogovi sadrže tekst, slike, animacije,audio i video zapise i sl.Glogster EDU je dio Glogstera namijenjen obrazovnoj zajednici koji nudi mogućnostučiteljima da prate rad svojih učenika u privatnom i sigurnom okruženju bez nepoželjnihsadržaja i opasnosti.[4] Glogster EDU dostupan je besplatno u EDU Basic varijanti. Zakorištenje alata potrebna je prijava.Rad u ovom alatu je vrlo lak i jednostavan jer koristi tehniku „povuci – spusti“. Glogster učenje čini zabavnim. Glogovi kreirani u ovom alatu mogu se spremiti online ili na korisničkoračunalo u različitim kompatibilnim formatima. Glogovi spremljeni online mogu biti privatni ili javni.

Slika 4. Primjer online plakata izrađenog u alatu Glogster


Zaključak:

Web 2.0 alati su besplatni i svima dostupni, ne zahtjevaju nikakvu instalaciju, ni posebne zahtjeva na računalu, a mogu se vrlo dobro koristiti u nastavi u osnovnoškoskomobrazovanju kao nadopuna klasičnoj nastavi i svim ostalim oblicima izvannastavnihaktivnosti. Na taj način učenje prestaje biti samo „konzumiranje“ sadržaja, već se odvija krozsuradnju i kreiranje vlastitih obrazovnih sadržaja uz pomoć računala i drugih korisnika.Učenik je u središtu obrazovnog procesa, a sam obrazovni proces postaje aktivniji, učenikuzanimljiviji pa čak i zabavan. Preduvjet za korištenje web 2.0 alata u nastavi je edukacijaučitelja za njihovu upotrebu i primjenu.


 

Učenje i poučavanje

Svi mi korisitmo internet i računalo svakodnevno. Zašto ne bismo iskoristili njegove mogućnosti i u školi? Na Internetu postoje mnogi alati koji nam mogu olakšati učenje i poučavanje...
 
 
 
 
 
Edmodo
 
Postoji razlog zašto učenici vole Edmodo. Zato što neodoljivo podsjeća na Facebook.

CARNet Moodle

CARNetov Moodle sustav za e-učenje omogućava izradu online kolegija i tečajeva. Svi profesori mogu zatražiti zahtjev za otvaranje novog kolegija/tečaja.

Ako želite saznati nešto više o sustavu Moodle možete to učiniti na njihovoj stranici https://moodle.org/

 

Za sve male programere tamo možete besplatno preuzeti verziju Moodle-a koju želite i pokušati je instalirati na svom računalu. 

 

Portal Nikola Tesla
Portal Nikola Tesla nastao je suradnjom škola i omogućava učenicima i njihovim učiteljima uvid u većinu gradiva osnovne škole.

 

PhET
Obogatite nastavu ovim interaktivnim i edukativnim simulacijama iz područja matematike, fizike, kemije, biologije i geografije. Učitelji, pogledajte i različite materijale za pripremu nastave.

 

 
Khan Academy
Gledajte i učite. Zavirite u biblioteku koja sadrži preko 2000 video zapisa iz različitih obrazovnih područja. Riješite neke od preko 100 zadataka za vježbu i obratite se stručnim osobama za pomoć.

 

 

Glogster

Glogster je alat koji omogućava izradu online postera i plakata. Potiče kreativno izražavanje, ravija osjećaj za sklad i lijepo. Omogućava spoj vizualnih i audio elemenata te stvara multimedijalnu prezentaciju na određenu temu.
 
Na odabrani predložak "zida" drag&drop metodom iz izbornika dovlačimo tekst, grafičke elemente, slike, video ili zvuk te ih naknadno uređujemo po potrebi.
 
Svaki od elemenata izbornika sadrži mnoštvo predložaka kojima se pristupa klikom na određenu stavku izbornika.
 
Gotove plakate i postere moguće je sačuvati ili objaviti online. U slučaju objavljivanja plakata oni postaju dostupni za pretraživanje u kategorijama Glogstera.
 
 
 

Google Docs - izrada anketa i testova

Google, inovativan kao i uvijek, omogućava nam izradu dokumenata, crteža, proračunskih tablica i različitih formi. Anketa i kviz su nešto što često koristimo u nastavi, bilo da dobijemo neki feedback od učenika ili da dođemo do nekih statističkih podataka. Online kvizove i ankete vrlo je lako i praktično izraditi pomoću Googla. Jedna od mogućnosti koji Google pruža su Google Documents, a unutar nje opcija Obrazac (Form). Izborom te opcije počinjemo stvarati kviz/anketu:
 
Nakon što smo otvorili obrazac za izradu ankete / kviza, u idućem koraku ćemo sastaviti pitanja. Google nam omogućava izradu različitih vrsta pitanja: Točno / Netočno, Pitanja višestrukog izbora odgovora, Pitanja jednostrukog izbora odgovora, Pitanja na dopunjavanje, Odabir s liste, Duži odgovor, Sortiranje itd. Također uz svako pitanje možemo odabrati da li će ono biti obavezno (eng.required) ili ne.
 
Na kraju je samo potrebno link dokumenta kopirati i postaviti na vašu web stranicu kako bi učenici mogli pristupiti kvizu. Nakon što riješe kviz/anketu, učenici klikom na gumb Pošalji (eng. Submit) predaju dokument, a sva rješenja stižu na vašu e-mail adresu. Pregled rezultata omogućen je tablično ili grafički.
 
Uz uistinu malo truda i mašte Google Documents omogućava izradu vrlo kvalitetnih anketa/kvizova uz grafički prikaz i analizu rezultata koji nadopuniti našu školsku svakodnevnicu nečim novim, zanimljivim i korisnim.
 

 


 

Helipad - korak bliže e-bilježnicama!

 
Helipad je servis koji ćete svakako željeti imati pri ruci u svakoj učionici! Njegove najvažnije karakteristike su da je besplatan i praktičan. Umjesto beskonačno mnogo post-its papirića, blokića, rokovnika i bilježnica, sve što vam je bitno možete zapisati na vaše računalo, a svemu tome možete pristupiti s bilo kojeg računala. Registracija je jednostavna, potrebno je samo upisati e-mail te korisničko ime i lozinku.
Helipad je alat koji nam omgućava izradu online bilježaka neovisno o računalu. Prednost je ta što svojim bilješkama možemo pristupiti s bilo kojeg računala spojenog na internet. Bilješke izrađujemo jednostavnim klikom na izbornik File te opciju New.

Svoje bilješke možemo sačuvati, predraživati pomoću ključnih riječi ili naslova, editirati i izvoziti u određene formate. Ukoliko bilješke želimo sačuvati na računalu, potrebno je odabrati željeni format u izborniku Export:

Svoje bilješke možemo i podijeliti s drugima tako da postavimo URL svoje bilješke kao javni. To možemo učiniti klikom na gumb Share koji se nalazi u donjem lijevom kutu aktivnog prozora:

Dokument koji dijelimo možemo u bilo kojem trenutku učiniti privatnim klikom na gumb Stop Sharing.

Ova jednostavna aplikacija može pomoći učenicima da razmjenjuju svoje ideje, bilješke sa nastave ili bilješke koje rade dok uče. Cilj ovakvih aplikacija nije zamijeniti klasičnu bilježnicu, no može lakšati snalaženje među bilješkama i njihovu razmjenu među učenicima i nastavnicima.

 

 

Mindmeister

Alat Mindmeister služi za interaktivnu izradu memorijskih mapa. U svojoj besplatnoj inačici omogućava izradu mapa te njihovo dijeljenje s drugima.

Novu mapu izrađujemo klikom na ikonu New Mind Map:

Sam procez izrade mape je vrlo jednostavan. Nove čvorove i dijelove mape izrađujemo klikom na gumb Add, a povezujemo ih klikom na gumb Connect. Ukoliko pogriješimo, svaki čvor i vezu možemo lako obrisati pomoću opcije Delete.

Izbornik s lijeve strane omogućava nam promjenu oblika i boje teksta, kao i dodavanje različitih ikona ili slika u našu mapu.

Svoje mape možemo export u različite formate kako bi ih sačuvali i podjelili s drugima. Mapu izvozimo klikom na izbornik Export u traci s izbornicima, a potom odabiremo željeni format.
Aplikacija omogućava i pregledavalje drugih mapa prema različitim kategorijama:
Mapu je moguće objaviti na internetu, sačuvati na računalu ili podijeliti s prijateljima. MindMeister je vrlo moćan alat koji će učenicima pomoći da lakše usvoje gradivo, a njihovim nastavnicima objašnjavati da učenicima lakše objasne i približe gradivo. Također, ovaj alat potiče kreativno i analitičko mišljenje te suradnju.

 

VoiceThread

VoiceThread omogućava nam izradu interaktivnih prezentacija i predstavlja spoj povezivanja audio i video medija. Za kreiranje novog Threada potrebno je odabrati Create na traci s izbornicima:

Slike, dokumente i video materijale mozemo uploadati s računala ili neke druge web lokacije odabirom izbornika Upload:

Svakoj slici mozemo snimiti audio komentar te dodati tekstualni komentar. Također različitim bojama možemo istaći dijelove slike/teksta:

Možemo dodavati video komentare, telefonske komentare, audio komentare, kao i uploadati snimke već gotovih komentara.Svaki od izrađenih prezentacija možemo dijeliti dalje



Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Administrator   datum: 12. 2. 2015.




Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji


Korisni linkovi
Korisni linkovi:


Brojač posjeta
Ispis statistike od 26. 9. 2013.

Ukupno: 176508

Anketa
Kako vam se sviđa web škole?




Arhiva dokumenata

ENGLISH LESSONS

 


 


 


 





preskoči na navigaciju